18 ديسمبر 2008

Textual description of firstImageUrl

طريقة السلة في إستحضار الأرواح

غلاف كتاب حول العالم في 200 يوم لأنيس منصور ورد في كتاب "حول العالم في 200 يوم" للأديب المعروف أنيس منصور وخلال رحلته إلى أندونيسيا طريقة يزعم من خلالها إقامة جلسة تحضير الأرواح عبر استخدام سلة، تعتبر تلك الطريقة من وسائل الكتابة الآلية كلوح الويجا حيث يتحرك القلم على الورقة ليدون الإجابات عن الأسئلة التي يتم طرحها على "الروح المستحضرة" بدلاً من استخدام مؤشر البلانشيتو في لوح الويجا، وفيما يلي فقرة وردت في الكتاب عن ذلك الشأن :

" هات سلة .. سلة عادية جداً . وضع فيها خشبة طويلة على هيئة صليب،  و ضع على هذا الصليب قميصا . و قي أعلى القميص أرسم صورة وجه على ورقة و ضع في أعلى الرأس عودين من البخور ثم ضع في في مقدمة السلة قلما من الرصاص . ضع القلم بين فتحات السلة و عليك بذلك أن تحمل السلة أنت و صديق لك على أطراف الأصابع , على أن يمسك الزميل الأخر بورقة أمام القلم , أطلق البخور وردد كلمات : جالان كون .. جالان بيس . و من الممكن أن تقرأ الفاتحة أو أي كلام ديني هكذا سمعت … بعد ذلك أي بعد دقيقة سترى السلة تندفه إلى الأمام و تكتب بلغة الروح التي حلت بها .تستطيع أن تكلمها , أن تسألها من أنت ؟و سترد عليك – كتابة – بلغتها ..أطلب منها الروح التي تريدها .. ستحضر حالاً .. "

"ومن الأرواح التي رأيت كتابتها روح رجل حشيش توفي في باب الشعيرة . أسمه محمود صالح .. إنه يروي النكت .. تكت قديمة جدا , و لم نسمعا أبدا , و يبدو إنه كان يعمل كناسا أو بائع للخضر في القاهرة , ثقافته لا تزيد عن ذلك .و قد لاحظت السلة تكتب بلغة عامية جدا .ملحوظة : اللذان يحملان السلة اثنان من الأندونيسين ولا يعرفان كلمة عربية واحدة ! " .

ملاحظة
كلمة "روح" قد تعني القرين من الجن وليس بالضرورة روح الميت نفسه.

تنبيه
عزيزي القارئ، حاول أن تكتفي بما قرأته من باب العلم ولا تقوم بتجربته حرصاً على سلامتك خوفاً من أمور لا تحمد عقباها، فهي ليست لعبة، وقد تفتح أبواباً لدخول الشياطين وقد يحدث مس شيطاني.

9 تعليقات:

ahmed يقول...

بجد موضوع رائع وطبعا لايجب على احد ان يجرب هذا اطلاقا حتى ولو من باب حب الفضول لان هناك خطر كبير جدا عليه

غير معرف

يقول...

سبحان الذي علا فلا يرى وقرب فشهد النجوى اخواني هذه الطريقةوطريقة الويجا انما يتحكم بهاويستحظرها عمار المكان وتفتح منفذ لحظور صناف من الجان الذين يقومون باذية من يعملها وكل شخص موجودفي المكان المقام فيه هذه الجلسه

غير معرف

يقول...

هناك طرق اخرى لجلب الارواح او الجن.غير لوح اليجا و السلة

ahmedbna يقول...

بالفعل الطريقة مؤذية ولا انصح بتجربتها وعلى فكرة كان معظم المصريين فى الستينات يجربونها والمشكل الأكبر لو حضر لك جن او شيطان فممكن ان يقلب الطاولة عليك ويصيبك بضرر

Abdelrahman EL-masry يقول...

والله اشك بهذا الكلام
حركة الحجر مثلاً على لوح الويجا تُفسر بأنها حركة لاإرادية من ممسكى الحجر أنفسهم، كأن يعتقد الأول بأن الحجر بدأ يتحرك من تلقاء نفسه فيقوم بمتابعة الحجر بإصبعه حتى لا ينحرف الحجر عن مساره الصحيح، فيشعر الثانى بأن الحجر يتحرك من تلقاء نفسه وبعيداً عن إرداته (بسبب خضوع الحجر لتأثير الشخص الأول)
وهكذا دواليك، يحاول الشخص الثانى أن يتابع حركة الحجر بإصبعه حتى لا ينحرف عن موضعه فيقوم بعمل تأثير طفيف على حركة الحجر يخطأها الشخص الأول وهكذا ..
وأعترف بذهولى التام حين يقول أحدهم بأنه جربها ونجح ألف مرة

sherkow sino يقول...

كلو دجل وخرافات برأيي

غير معرف

يقول...

انا هاجربها

cervantes يقول...

الطريقه دى كان جربها والد جوز عمتى من حوالى 40 سنه ومن 8 او 9 سنين كنا فى بنها وشاورلى على بيت وحكالى الموقف وسله واتنين من صحابهم كانوا ماسكين السله.. اللى كان بيحكيلي هو جوز عمتى ومش والده بيحكيلي عن تجارب والده .. فكانو جابو كتاب وبيجربو حاجات منه .. فجاه ابتدت الابواب والشبابيك تتحرك جامد وسمعو صوت المراكب والطبل اللى على البحر فى بنها مع ان البيت مش جنب البحر خالص.. وطبعا هنا رمو السله.. وكله خرج من البيت فاللى حصل لحد انهارده ان البيت محدش ساكن فيه ..
واللى جدير بالذكر واللى احب انوه عليه اداره الموقع هنا .. ياريت قبل ما تحطو طريقه زى كده حطو طريقه للصرف..
على راى المثل اللى يحضر عفريت يعرف يصرفه .. فى كتير شباب متهور ممكن يجرب يلعب بالاساليب دى ويقول انا مش مصدق او حد يفكر يحضر روح حد واحشه ويكون مش عارف ازاى يصرف..
ودى اخطر حاجه هيتاذى واللى حواليه كلهم هيتاذو
وحسب حد علمى لازم يتم الموضوع على ضوء خافت ومش ضوء عالى ويستحسن يكون ضوء شمع .. والبخور يستحسن بشده انه يكون بخور كويس مسك او عمبر.. لان البخور كل ما يكون ريحته حلوه كل ما يجذب ارواح كويسه علويه وغالبا مسلمه .. وكل ما تكون ريحته وحشه .. بيجذب ارواح سفليه وشياطين ودول غرضهم الاول والاخير الاذى سواء للى ندهلهم او لو هيستعملهم فى الاذى..
واهم حاجه لاى حد يجربها متخافش.. ولو حاسس بخوف متعملهاش ولو مصمم وانت خايف جمد قلبك وخلى بالك ممكن لو جنبك النور على مسافه 1 سم متلاقيهوش او مينورش او اللمبات تفرقع اتوقع اى حاجه فى حاله انك خوفت هتتاذى جامد ..
وفى نقطه اخيره اسف رغيت كتير
طريقه الصرف للاسلوب ده هى قرايه سوره الزلزله 7 مرات وانت بتشاور للسله .. وكل مره لما توصل لنقطه اشتاتا تعيدها 3 مرات ..
وفكرو كويس الاسلوب ده كفر..
اخوكم عادل (شيروى كاراسو)

mohammed kassem يقول...

انا جربت الطريقه ده وفعلا فى ارواح حضرة لاكن ميش هتقدر تقولك على حاجه هاتحصل كل الكلام كان عن حجات حصلت .
لما سئلت فلى الموضوع وقريت اكتر عنو اكتشفت ان الروح الى حضرة هيه جن طيار وبتكلم عن طريق قرين الميت .
جالنكون جلن بيس هوه طلب من الجن وتمجيده وده حرام شرعا وانتا لما بتعمل كده بتكفر .وانتا ميش واخد بالك .

شارك في ساحة النقاش عبر كتابة تعليقك أدناه مع إحترام الرأي الآخر وتجنب : الخروج عن محور الموضوع ، إثارة الكراهية ضد دين أو طائفة أو عرق أو قومية أو تمييز ضد المرأة أو إهانة لرموز دينية أو لتكفير أحد المشاركين أو للنيل والإستهزاء من فكر أو شخص أحدهم أو لغاية إعلانية. إقرأ عن أخطاء التفكير لمزيد من التفاصيل .